strona główna
Informator Miasta >>
• Strona Główna
• Historia Częstochowy
Przewodnik z 1909 roku
• Przedmowa
• Rys geograficzny
• Rys historyczny
a) Pielgrzymki Królów Polskich
b) Rys historyczny miasta
c) Rys historyczny Jasnej Góry
• Jasna Góra i Kościoły
• Dział statystyczny
• Pielgrzymki do Jasnej Góry
• Handel i Przemysł
• Okolice Częstochowy
a) Kłobucko
b) Krzepice
c) Olsztyn
d) Potok Złoty
e) Kruszyna
f) Gidle
g) Święta Anna
h) Mstów
• Dział Informacyjno-Adresowy
• Spis ilustracyi
Na starej pocztówce >>
• Jasna Góra
• Wystawa 1909
• Kościół św. Barbary
• Kościół św. Zygmunta
• Obrazkowa
• Dworzec PKP
• Droga krzyżowa
• Aleja NMP
• Ulica Dojazd
• Baumert
• fabryka, przemysł
• dom Frankego
• Częstochowa, długie adresy
• Pokaż wszystko
Na starej fotografii >>
• Jasna Góra
• Kościół św. Barbary
• Budowa Nowej Wieży
• Dworzec PKP
• Droga krzyżowa
• Pokaż wszystko
Poczta Polska >>
• Pokaż wszystko
Z kart historii >>
• Pradawna Częstochowa
• Kasztelania Miromira
• Dzieje częstochowskiego Browaru
• Pierwszy Sejmik w Częstochowie
• Węgierska Jesień 1956
• O Częstochu i Starej Górze
• Jak wyglądał Częstoch?
• Czy znajdź skarb Częstocha?
• Dom Częstocha
• Pofabryczna Częstochowa
• Odkrycie na Jasnej Górze
• Upadek Powstania w 1944 roku
• Po Powstaniu Warszawskim
• Pokaż wszystko
Jan Paweł II >>
Mapa Serwisu >>
Strona 1 z 77
1
2
3
4
5
...
77
następna
1840
|
Jak powstał zalew w Blachowni
Obecnie Blachownia znana jest głównie z racji istnienia tutaj malowniczego zalewu. Akwen ten jest licznie odwiedzany przez wędkarzy, ale także rozwija się na nim żeglarstwo. Istniejące od wieków bagienne rozlewisko na Stradomce (rzeka o długości 20.5 km, która z okolic Blachowni dopływa do Częstochowy, gdzie w samym centrum miasta wpada do Warty – wcześniej zwana była Żarnową.
W latach w latach 40. XIX w. bagna te zostały poprzez utworzony sztucznie zalew. W ten sposób powstał zbiornik wodny dla potrzeb powstającego obok nowoczesnego zakładu hutniczego. Spiętrzona przez stawidła woda miała dawać napęd urządzeniom tej nowej huty (młoty kuźnicze, walce itp.). Jednak naprzemian susze i mrozy nie zapewniały ciągłości energii dla hutniczej produkcji i napęd wodny trzeba było jednak zamienić na parową. Zalew jednak pozostał i teraz nie tylko rolę rekreacyjno - żeglarską, ale od niedawna także ekologiczną. W latach 90. ub. w. miał tutaj powstać rezerwat przyrody chroniący rzadko spotykane ptaki (perkozy, bąki czy derkacze), a także płazy, gady i ssaki (np. gronostaje), wreszcie rzadko spotykane roślin.
W tym celu Urząd Gminy utworzył na obszarze 92 ha strefę chronioną nazwaną Rozlewiskiem Górnej Stradomki. Niestety Urząd Wojewódzki nie wykazał zainteresowanie tym zakątkiem przyrody, który stał się nielegalnym zlewiskiem ścieków, tworzących grubą warstwę mułu na dnie. W tej sytuacji woda zakwitała latem glonami zmuszając do zabraniania kąpieli. Jednak wreszcie w 2010 roku starostwo powiatowe otrzymało pieniądze potrzebne na wykonanie ekspertyzy stanu technicznego zalewu (szczególnie tamy i jazu). Na podstawie tej ekspertyzy Urząd Wojewódzki przyznał już dotację (ponad 3 miliony złotych) na remont techniczny zalewu.
Pozostaje jednak nie rozwiązana sprawa zanieczyszczonego dnia zbiornikach, co nie pozwala na nadanie statusu kąpieliska temu akwenowi. Wracając do zakładu hutniczego w Blachowni to w 1897 roku przechodzi on pod zarząd niemieckiego koncernu przemysłowego. Istniejąca w tym czasie koniunktura na wyroby hutnicze pozwoliła na rozbudowę i modernizację zakładu. Zaczyna się na przykład tutaj produkcja wyrobów sztancowanych, czyli ozdabianych specjalnie wyciskanymi wzorami, a następnie emaliowanych - czyli powlekanych na gorąco warstwą szklistej emalii otrzymywanej przez topienie różnych minerałów i topników. Dzięki temu dawna huta w Blachowni przekształca się z początkiem XX wieku w fabrykę o nazwie Odlewnia i Emaliernia, a jej produkcja jest kierowana głównie na rynek rosyjski. W tym też czasie powstaje w Blachowni bocznica kolejowa (początkowo wąskotorowa), którą zbudowano jednocześnie z koleją łączącą Częstochowę z Herbami (w 1903 roku).
Skierowana do huty w Blachowni służyła nie tylko do transportu towarów i surowców, ale do czasu wybuchu I w. św. przewożoną nią także pasażerów. Pracowała dla potrzeb „Odlewni i Emalierni” - aż do początku lat 90. ub. w. Gdy obecnie istniejący zakład „Ema” zrezygnował z tej bocznicy pojawiła się propozycja uruchomienia szybkiego tramwaju, który obsługiwał by ruch pasażerski między Częstochową i centrum Blachowni. Jednak koncepcja ta nie znalazła uznania w Urzędzie Gminy i z końcem 2002 r. doszło do aferalnej rozbiórki (zarzuty o nie formalny podział zysku ze złomu i odzyskanego gruntu) dokładnie stuletniej bocznicy. Pozostał po niej teraz tylko budynek dawnej stacji kolejowej, w którym obecnie znajduje się Urząd Stanu Cywilnego.
zródło
Gazeta Częstochowska
autor:
Andrzej Siwiński
Kategoria:
Wszystkie
1
Miasto pamięta o Tadeuszu Gierymskim
9 czerwca minęła 90. rocznica urodzin związanego z Częstochową poety. Tadeusz Gierymski urodził się w Płońsku w 1928 roku. Był poetą, prozaikiem, odkrywcą talentu poetyckiego Haliny Poświatowskiej. Jako poeta debiutował w 1955 roku w ,,Tygodniku Powszechnym”.
2
Historia Lwowa z Perspektywy Częstochowy
8 czerwca w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” odbyła się promocja książki „Częstochowa a obrona Lwowa” pod redakcją Ryszarda Stefaniaka oraz Rafała Piotrowskiego. Publikacja zostanie przekazana do częstochowskich szkół. Rozstrzygnięto też konkursy organizowane pod hasłem ,,Częstochowa o wolność i niezawisłość”.
3
Od warszawskich manifestacji po pielgrzymki do Częstochowy
W 150 rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego.
1
2
3
4
5
...
77
następna
1
2
3
4
5
...
77
następna
wszelkie prawa zastrzeżone, www.simis.pl
Informator Miasta >>
• Pieczec Wladyslawa, ksiecia opolskiego, wielunskiego z dokumentu fundacyjnego Klasztoru Jasnogorskiego wystawionego przez ksiecia Wladysława Opolczyka w Czestochowie 9 sierpnia 1382 roku.
• Dokument z dnia 31 lipca 1778 roku w którym Stanislaw August, krol polski, transumuje i zatwierdza akty swoich poprzednikow.
• Historia Czestochowy
• Historia Czestochowy
• Historia Czestochowy